Shir Shah Nabi

Bestuurslid Algemeen: Ledenbinding & Veiligheid

Shir Shah Nabi (Shir) is een voormalige asielzoeker uit Afghanistan. Shir heeft zijn Master in criminologie behaald aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn interessegebieden zijn onderzoek naar de georganiseerde misdaad, terrorisme en bedrijfscriminaliteit. Shir onderzoekt vooral financiële criminaliteit: illegale geldstromen binnen en tussen georganiseerde misdaadnetwerken, waaronder ook terroristische organisaties en het witwassen. Zijn huidige promotieonderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam belicht ‘hawala’; een eeuwenoud financieel instrument dat tegenwoordig vooral wordt gebruikt voor het verplaatsen en witwassen van illegaal geld. Shir heeft ook veel kennis opgedaan door onderzoeken naar regelovertredingen binnen etnische bedrijven; migrantenzaken zoals mobiele telefoon handel, kledingbedrijven en horeca op de Bazaar in Beverwijk en ook in Amsterdam. Via D66 Amsterdam Nieuw-West wil Shir zijn kennis en ervaringen inzetten voor een betere en veiligere stad.