woensdag 15 mei 2019

D66 stelt vragen over 4 mei herdenking Sloterplas

De 4 en 5 Mei Comités in stadsdeel Nieuw-West zijn rond Dodenherdenking opgeschrikt door twee incidenten. Aan de Sloterplas in Osdorp is het bloemstuk van LHBT-organisatie Pink Nieuw-West vernield en bij de herdenking aan de Haarlemmerweg is tijdens de optocht naar het monument door een aantal jongens “Allahu akbar” geroepen vanuit een auto.

Beide incidenten hebben de gemoederen flink bezig gehouden en zijn door de betrokken organisaties “respectloos en dreigend” genoemd. Deze incidenten kunnen niet los worden gezien van de onheuse bejegening van veel homo’s en joden in Amsterdam. Voor D66 zijn beide incidenten onacceptabel en wij ondersteunen dan ook de oproep van de 4 en 5 Mei Comités om een dialoog te starten tussen zowel lokale als stedelijke organisaties.

Wij staan voor een inclusieve stad waarin een ieder zichzelf kan en mag zijn. Daarom vonden zowel D66 als GroenLinks het van belang om hier aandacht aan te besteden in de stadsdeelcommissie. In de gemeenteraad stelde ook het CDA er vragen over.