maandag 25 maart 2019

D66 wil af van boete voor duikers die Sloterplas schoonmaken

Dit weekend was de Opschoondag een groot succes, maar niet voor duikvereniging Manta, die een boete kreeg van 1.500 euro na het opduiken van veel troep uit de Sloterplas. D66 is verbaasd over deze boete en stelt er vragen over in de stadsdeelcommissie van Nieuw-West.

“Duikvereniging Manta doet al jaren goed werk door op zondagen veel rotzooi uit de Sloterplas te vissen”, zegt Jeroen Mirck (D66), lid van de stadsdeelcommissie in Nieuw-West. “Dat ze daar uitgerekend in het weekend van de Opschoondag een enorme boete voor krijgen van Waternet, is een totaal verkeerd signaal.”

Een inspecteur van Waternet zou de duikers hebben beboet omdat zij buiten het gebied zijn gegaan waar ze normaal duiken en daarbij bovendien niet de juiste vlag hebben voerden, zo meldt Het Parool. “Is het stadsdeel het eens met D66 dat deze boete nogal wrang is gezien het doel van de duikactie, namelijk het vrijwillig opruimen en opschonen van de Sloterplas?” vraagt Mirck aan het stadsdeelbestuur van Nieuw-West.

D66 zou graag zien dat het stadsdeel contact zoekt met Waternet om te overleggen of deze boete kan worden geschrapt “vanwege de maatschappelijke waarde van deze duikacties voor de waterhuishouding van de Sloterplas”. Mirck: “Natuurlijk is veiligheid op het water belangrijk, maar het gaat hier om geoefende duikers die regelmatig actief zijn op deze plek. Een waarschuwing zou wat D66 betreft kunnen volstaan.”

Na het indienen van de vragen door D66, heeft GroenLinks aangegeven zich er graag bij aan te sluiten.