zaterdag 10 maart 2018

D66 wil veiliger stationsgebied Lelylaan

Station Lelylaan wordt nog altijd ervaren als de minste veilige OV-halte van Amsterdam, zo blijkt uit onderzoek van IOS. En dat terwijl het stationsgebied juist flink op de schop wordt genomen. De D66-fractie in Nieuw-West heeft hierover vragen gesteld.

“Helaas moeten we dit probleem opnieuw aankaarten”, zegt D66-fractielid Jeroen Mirck, bij de komende verkiezingen kandidaat in Slotervaart en voor de gemeenteraad. “Ook in 2016 heeft D66 al vragen gesteld over de slechte score op veiligheidsbeleving van station Lelylaan.”

Volgens de Monitor Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer 2017, gepubliceerd door de dienst Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS), wordt Lelylaan nog steeds gezien als het minst veilige station.

“Wij hadden verwacht dat de herontwikkeling van het stationsgebied een positief effect zou hebben”, zegt Mirck. “Met name de doodse vlakte tussen het station en Little Manhattan helpt niet mee. Eerder heeft horeca het hier niet gered. Bebouwing van deze vlakte zou het station en de studentenwoningen beter met elkaar te verbinden en een veiliger gevoel geven. Hoe staat het met plannen hiervoor?”

Het dagelijks bestuur van Nieuw-West laat weten dat er inmiddels plannen zijn om de vlakte te bebouwen. Ook gaan de bestuurders de onveiligheid aankaarten bij het stadsbestuur, evenals bij NS en ProRail.