vrijdag 19 mei 2017

D66 wil aanpak van verkoop lachgas in woonwijken

De gemeente moet optreden tegen verkopers van lachgas in woonwijken. Dit vindt de D66-fractie in stadsdeel Nieuw-West, die er vragen over heeft gesteld in de bestuurscommissie.

D66 ontving klachten van bewoners uit de woonwijk bij sportpark De Eendracht in Geuzenveld. “Zij melden ons dat een verkoper met officiële ventvergunning en alle juiste papieren lachgas-ballonnen aanbiedt in de wijk”, zegt D66-fractielid Jeroen Mirck. “Handhaving en politie kunnen formeel niets doen, maar de bewoners vinden dit echt onacceptabel in een woonwijk.”

Lachgas-patronen voor slagroomspuiten worden vaak door jongeren gebruikt als partydrug. Zij ademen de lachgas in via een ballon. Lachgas verkocht in ballonnen valt sinds juli 2016 onder de Warenwet en niet meer onder de Geneesmiddelenwet. De Voedsel- en Warenautoriteit is van mening dat het gezondheidsrisico beperkt is.

“In de praktijk kan lachgas wel degelijk gevaarlijk zijn, want jongeren gebruiken het vaak in veel te grote hoeveelheden”, zegt Mirck, verwijzend naar de vele capsules op parkeerplaatsen en andere hangplekken in de stad. “Verkoop van lachgas is niet verboden, maar het is wel echt onwenselijk in woonwijken.”

Ventvergunningen zijn niet bedoeld voor lachgas, dus daar kan volgens D66 op worden gehandhaafd. Ook kan worden opgetreden tegen jongeren die de lachgas-patronen achterlaten in de openbare ruimte. Daarbij kunnen ze gewezen worden op de negatieve effecten van deze ‘partydrug’.

Portefeuillehouder Achmed Baâdoud van stadsdeel Nieuw-West heeft in antwoord op de vragen van D66 de toezegging gedaan dat hij het probleem gaat aankaarten bij de burgemeester.