maandag 1 mei 2017

Straatvoetballen op Bevrijdingsdag

Net als vorig jaar organiseert D66 op 5 mei een straatvoetbaltoernooi op Bevrijdingsdag. Amsterdamse jongeren strijden om een voetbalbeker in de Gregory van der Wiel-kooi op het Louis de Visserplein in Nieuw-West. Zweten én meer van politiek weten. Dat is het idee achter het voetbaltoernooi van D66.

“Waarom zou ik nog stemmen?” Het is helaas een veelgehoorde vraag. Niet alle Amsterdammers interesseren zich voor de (lokale) politiek, iets wat met name geldt voor jongeren. Ook heerst bij veel Amsterdammers de gedachte dat zij eigenlijk niet of nauwelijks invloed kunnen uitoefenen op het bestuur van de stad.  Het tegendeel is waar en D66 wil dat laten zien. De partij organiseert op 5 mei een straatvoetbaltoernooi voor jongeren van 15-18 jaar.

D66-fractievoorzitter Reinier van Dantzig: “De politiek heeft een suf imago en voor veel jongeren is het volstrekt onduidelijk wat wij de hele dag doen op de Stopera. Sport – en zeker voetbal – raakt jongeren wel. Wij willen de kracht die sport in zich heeft om jongeren te enthousiasmeren en bij elkaar te brengen, gebruiken om ze beter te leren kennen. Tijdens het toernooi gaan wij met een hoop vrijwilligers en politici met de jongeren in gesprek: wat speelt er in de buurt, wat gaat er goed en waar lopen jongeren tegenaan.”