woensdag 29 maart 2017

Politiek in de klas

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart gaf D66 gastlessen aan leerlingen van de Weekend Academie. Debatteren, campagnefilmpjes en nut en noodzaak van politiek waren de onderwerpen die aan bod kwamen. Taai zullen sommigen zeggen, maar deze leerlingen waren uitermate geïnteresseerd in wat de partijen te melden hebben.

Politici van D66 Amsterdam gaven gastlessen op de Amsterdamse vestigingen van de Weekend Academie. De leerlingen zijn tussen de 12 en 14 jaar oud en de klassen tussen de 12 en 30 leerlingen groot. Het programma begint met een korte introductie over de komende verkiezingen. Eigenlijk weet iedereen wel dat die eraan zitten te komen, maar waarvoor precies is soms nog even lastig; ‘Den Haag’, ‘politiek’ en ‘Tweede Kamer’ zijn termen die de revue passeren. “Maar wat doen de politici eigenlijk in de Tweede Kamer? Daar maken ze regels waar wij ons aan moeten houden.” En dat is ook meteen een mooie brug naar waar het vandaag om gaat: want hoe bepalen die politici samen de regels? Door met elkaar in debat te gaan. Ook de leerlingen geven direct toe dat je niet verder komt als je alleen maar tegen elkaar loopt te schreeuwen.

Yes, we can!

Wat maakt iemand nu eigenlijk een goed debater? Op de vraag wie een goed debater is weten de leerlingen wel antwoord: Obama natuurlijk. “Yes, we can!” wordt er meteen geroepen. Maar wat maakt hem eigenlijk zo goed? Behalve dat je (natuurlijk) goede argumenten moet hebben, is het ook belangrijk dat je rekening houdt met de emoties van mensen en zorgt voor een goede presentatie. Om te zien hoe de Nederlandse politici het er vanaf brengen, bekijken we een aantal campagnefilmpjes.

De leerlingen mogen zelf kiezen welke campagnefilmpjes onder de loep worden genomen. Ze zijn erg benieuwd naar Wilders en zijn filmpje brengt dan ook in alle klassen veel teweeg. Er ontstaan in de verschillende klassen discussies over wie “wij” en “zij” nou eigenlijk zijn. Wat is een Nederlander? We zijn toch allemaal hier geboren? Waarom is het erg als je moslim bent? Maar ook andere partijen komen aan bod en er zijn duidelijke verschillen te zien. Bij de PvdA bijvoorbeeld zie je helemaal geen politici in beeld. Alleen maar ‘normale mensen’ die zichzelf filmen. “Slecht camerawerk!” wordt geroepen. Maar het is ook wel duidelijk dat de partij hiermee wil laten zien dichtbij de mensen te staan.

De filmpjes van de SP en CDA zijn van betere kwaliteit. Beetje actie en meer nadruk op voor elkaar zorgen. Het filmpje van D66 komt er in de meeste gevallen ook erg positief uit. De meningen zijn wat verdeeld of er misschien té veel wordt gezegd, maar anderen vinden dit juist weer goed omdat je dan weet waar een partij voor staat. De meesten valt wel op dat er nadruk wordt gelegd op tolerantie, samenleven en dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat Wilders allemaal zegt.

Lagerhuis-debat

Aan het einde moet er natuurlijk zelf gedebatteerd worden! De klassen splitsen zich op in voor- en tegenstanders en gaan volgens het format van het Lagerhuis met elkaar in debat over stellingen als “Iemand met twee paspoorten is minder Nederlander”, “Jongeren vanaf 13 jaar moeten ook kunnen stemmen” en “Wel of geen consumentenvuurwerk”. Hoewel het natuurlijk pittig is om na een hele dag school en huiswerkbegeleiding ook nog over politiek te praten, is het een onderwerp dat de leerlingen wel bezighoudt. Vooral onderwerpen als wat het Nederlanderschap nu eigenlijk is, tolerantie en hoe je met elkaar om moet gaan zijn onderwerpen waarover ze niet uitgesproken raken.

Soms was het een hele opgave om zo laat op de dag nog netjes naar elkaar te luisteren, maar ze gingen met hun buurman en –vrouw in gesprek over politiek en dát is natuurlijk het belangrijkste: met elkaar in gesprek gaan en blijven over óns Nederland.

Door: Stephanie Eger, D66 Amsterdam Nieuw-West