dinsdag 21 februari 2017

D66 wil aanpak van overlast jongeren in Nieuw-West

D66 wil meer aandacht voor overlast door jongeren in stadsdeel Nieuw-West. Aanleiding is het incident met circa 70 vechtende jongeren bij metrohalte De Vlugtlaan. Hierover stuurde stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud op 9 februari een open brief naar scholen en ouders. Wat de D66-fractie verbaast is dat de bestuurscommissie niet op de hoogte is gesteld van deze brief.

Het is niet de eerste keer dat het gedrag van jongeren in Nieuw-West tot onrust leidt in de buurt. In januari was de overlast van jongeren aan de Huizingalaan (met onder meer een door vuurwerk vernielde scootmobiel) aanleiding om een bewonersavond te beleggen. Ook over deze bijeenkomst is de bestuurscommissie niet vooraf geïnformeerd.

‘Normbesef verdwenen’

“Het normbesef lijkt verdwenen”, schrijft Baâdoud in zijn open brief. In reactie hierop zegt D66-fractielid Jeroen Mirck, woordvoerder veiligheid: “Dat is een ernstige constatering, waar de bestuurscommissie niet aan voorbij kan gaan. Hoewel de veiligheidsstatistieken er beter uitzien dan pakweg tien jaar geleden, wordt er door bewoners de laatste tijd steeds vaker aan de bel getrokken vanwege overlast en gevoelens van onveiligheid. Er is dus absoluut iets aan de hand, waar we als bestuurscommissie iets mee moeten doen.”

Baâdoud wijst op de invloed van social media. Mirck: “Social media zijn een middel, niet de oorzaak van alle overlast. De portefeuillehouder stelt in zijn brief dat scholen onvoldoende aandacht besteden aan de invloed van social media, maar scholen zeggen dat zij hier juist enorm veel aandacht aan besteden. Vindt de portefeuillehouder zijn kritiek op scholen niet wat misplaatst?”

Tijdig informeren

Het werkelijke probleem is niet social media, maar het afnemende normbesef onder jongeren, constateert D66. “Dat vraagt om actie en het is goed dat dit ook gebeurt. Dat neemt niet weg dat het tijdig informeren van de bestuurscommissie van groot belang is. Onveiligheid en onacceptabel gedrag van jongeren gaat ons allemaal aan. Daarom is het belangrijk dat Baâdoud de bestuurscommissie tijdig informeert over veiligheidskwesties in het stadsdeel en ons als volksvertegenwoordigers actief betrekt bij dit brede maatschappelijke probleem.”

Foto: Mojito (CC/Wikipedia)