dinsdag 27 december 2016

D66 wil intercity terug op Lelylaan

De D66-fractie in Nieuw-West heeft het stadsdeelbestuur opgeroepen om de onvrede over het schrappen van alle intercity’s op station Amsterdam Lelylaan aan te kaarten bij de NS. Veel forenzen die via Lelylaan reizen, zijn ontevreden over de nieuwe NS-dienstregeling.

In de eerste week na invoering van de nieuwe NS-regeling ontving reizigersorganisatie Rover duizenden klachten, waarbij Lelylaan landelijk gezien het op één na grootste knelpunt is. Dit was reden voor D66 om vragen te stellen in de bestuurscommissie van Nieuw-West. Vooraf is er ook overleg geweest met Bart Vink, D66-woordvoerder Openbaar Vervoer en Ruimtelijke Ordening in de gemeenteraad.

De klachten over Lelylaan hebben betrekking op de verbindingen naar Leiden/Den Haag (langere reistijd) en Delft/ Rotterdam (extra overstappen). ‘We hadden vooraf al onze bedenkingen bij het NS-plan om geen intercity’s meer te laten stoppen op Lelylaan, maar nu levert de klachtenregen bij Rover daarvoor ook echt bewijs”, zegt Jeroen Mirck namens de D66-fractie in Nieuw-West. “Twitter staat vol met kritiek over Lelylaan en we zijn bovendien zelf veelvuldig benaderd door bewoners.”

D66 wil nu dat het stadsdeelbestuur dit probleem aankaart bij de NS, de burgemeester en de Stadsregio Amsterdam. Mirck: “Wij vinden dat het wegvallen van alle intercity-verbindingen bij Lelylaan op gespannen voet staat met de ambitieuze bouwplannen en de algehele gebiedsontwikkeling rond het station, inclusief Podium Amsterdam en Little Manhattan. Lelylaan verdient juist extra OV-verkeer als opkomend infrastructureel knooppunt. Wat D66 betreft wordt deze achteruitgang voor reizigers beperkt of zelfs ongedaan gemaakt.”

In een reactie laat het stadsdeelbestuur weten de zorgen van D66 te delen en in gesprek te willen gaan met de NS, het college van B&W en Stadsregio Amsterdam.