donderdag 21 juli 2016

Uitwaaieren met tropisch weer

Het is bloedheet in Amsterdam. In stadsdeel Centrum geldt een ‘tropisch weer’-scenario. Op dit soort dagen met extreme warmte (28 graden of hoger) mogen horecagelegenheden hun terrassen ruimer opstellen dan normaal: uitwaaieren. Horecagelegenheden zonder terrasvergunning mogen tijdens het tropisch weer scenario een ‘terrasje’ plaatsen. Zij mogen bijvoorbeeld één of twee tafeltjes buiten zetten. Waarom geldt dit alleen in stadsdeel centrum?

Dat vraagt ook D66-bestuurscommissielid in Nieuw-West Jeroen Mirck zich af: “Veel mensen in Nieuw-West leven en recreëren graag buiten. Met dit warme weer is een beetje extra ruimte natuurlijk welkom. Wat D66 betreft komt er ook in Nieuw-West een uitzondering voor tropisch weer, daar gaan we zo snel mogelijk om vragen.”

Nog één tafeltje vrij

Het uitwaaieren van terrassen mag er natuurlijk niet voor zorgen dat je niet meer normaal over de stoep kan lopen. Het voetgangersverkeer mag niet worden belemmerd en er mogen geen gevaarlijke situaties ontstaan. D66-raadslid Ariëlla Verheul vindt ook dat het ‘tropisch weer’-scenario niet alleen voor stadsdeel Centrum een goed idee is.

“Als er met die hitte behoefte aan is dan zou dit natuurlijk ook buiten het centrum moeten worden geregeld”, aldus Verheul. “Houd wel rekening met de ruimte en de bewoners in de buurt, die mogen er niet de dupe van worden. In centrum zie je ook dat het tropisch weer scenario in een aantal straten niet geldt, in de andere stadsdelen zijn ze vast ook in staat om de juiste plaatsen aan te wijzen. Dat moedigen wij aan: heerlijk als er met deze hitte nog net een tafeltje vrij is op het terras.”