maandag 9 mei 2016

D66-straatvoetbaltoernooi in Osdorp groot succes

D66 organiseerde op 5 mei in Osdorp een straatvoetbaltoernooi voor jongeren tussen de 16 en 18 jaar. In een zomers zonnetje streden zestien teams om een prijzenpakket van Ajax.

De Straatvoetbalbond Nederland (SVBN) heeft 5 mei uitgeroepen tot ‘Nationale Straatvoetbaldag’, als symbool voor vrijheid, respect, samenspel en plezier. Dat was reden voor D66 Amsterdam om zelf ook een toernooi te organiseren, samen met de SVBN en lokale topclub Lebo, op het Louis de Visserplein in hartje Osdorp.

Behalve veel gemeenteraadsleden was ook de D66-fractie van Nieuw-West goed vertegenwoordigd, met stadsdeelbestuurder Ronald Mauer (portefeuillehouder Sport) en de fractieleden Jeroen Mirck, Stephanie Eger en Marijn Makker.

Ajax-jeugdtrainer Heini Otto gaf de aftrap voor het toernooi. Begeleid door het bevlogen en deskundige commentaar van presentator Zaid Belmahdi streden de teams van Lebo en FC Kraaie in de finale om de winst. FC Kraaie won uiteindelijk na penalty’s.

“Politiek heeft een suf imago”, zegt D66-raadslid Reinier van Dantzig: “Voor veel jongeren is het volstrekt onduidelijk wat wij de hele dag doen. Sport raakt jongeren wel. Wij wilden de kracht van sport gebruiken om ze beter te leren kennen. Tijdens het toernooi gaan wij met een hoop vrijwilligers en politici met de jongeren in gesprek: wat speelt er in de buurt, wat gaat er goed en waar lopen jongeren tegenaan.”

Het is voor het eerst dat een politieke partij een straatvoetbaltoernooi organiseert. Rutger Goethart, voorzitter van D66 in Amsterdam: “We willen dit vaker gaan doen. We beginnen nu in Nieuw-West, waar we bij de verkiezingen in 2014 veel stemmen hebben gewonnen.”

D66 heeft inspraak hoog in het vaandel staan. “We willen dat Amsterdamse jongeren meer gaan meebesturen”, zegt D66-fractievoorzitter Jan Paternotte. “Niemand kent de stad van vandaag beter dan zij. Het is dus van groot belang dat jongeren worden gehoord.”