maandag 2 mei 2016

Handen uit de mouwen in De Wachter: D66 kookt!

De afgelopen twee jaar is het onderwerp vaak aan bod gekomen: De Wachter. Voorheen in beheer van de Osiragroep en zo’n anderhalf jaar geleden overgenomen door het stadsdeel. Hoogste tijd dus om zelf eens mee te doen om te ervaren hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Hoe beter dan door een gezamenlijke maaltijd? Daarom kookte D66 afgelopen vrijdag in De Wachter.

De Wachter is een participatiecentrum waar verschillende (groepen) bewoners samenkomen. Maar de Wachter is meer dan alleen ontmoetingsplek, als onderdeel van Werkpunt komt hier alles samen: werk, participatie, zorg en ontmoeten. Tijdens het bezoek van D66 wordt dat ook duidelijk: terwijl het avondeten wordt voorbereid, vindt er een gesprek met een nieuwe vrijwilliger plaats. Hartstikke leuk idee om dansles te verzorgen, maar niet met mannen en vrouwen apart. De verbinding staat centraal! Ook hebben we een goed gesprek met een voormalig gedetineerde. Hij vertelt over de voorlichting die hij nu geeft aan kinderen op school zodat zij niet dezelfde fouten maken en over zijn ervaring als onder meer gastheer in Nieuw-West.

Nienke Jansen (vrijwilliger), Marijn Makker (fractiemedewerker) en Stephanie Eger (buitengewoon bestuurscommissielid) staan al een paar uur in de keuken in grote pannen te roeren. Het ruikt heerlijk als de maaltijd om 18.00 uur begint en ook bestuurscommissielid Jeroen Mirck aanschuift. De koks van D66 krijgen de gelegenheid zichzelf en het menu voor te stellen en laten zo zien dat de kloof tussen burger en politiek niet groot is. “We zijn er, dus laat je horen.”

De bewoners vertellen dat er inmiddels veel ontmoetingscentra voor ouderen in het stadsdeel zijn gesloten. Dat vinden ze jammer, maar er wordt ook op gewezen dat de animo de laatste jaren wel steeds minder werd. Men geeft aan zeer tevreden te zijn met deze plek in de Wachter.

Het eten bevalt in de tussentijd goed en vooral het toetje (aardbeienkwarkcake) smaakt naar meer. Terwijl daarvan de tweede ronde wordt uitgedeeld, begint de afwas al. Wie A zegt moet ook B zeggen, dus na het koken wordt er afgewassen door de D66’ers. De laatste restjes gaan in bakjes met de bewoners mee naar huis en er wordt nog even nagepraat met de vast club vrijwilligers en coördinatoren van de Wachter. Een gezellige groep mensen is het die er keihard vol passie aan werkt om van de Wachter een groot succes te maken.