zaterdag 13 februari 2016

Taart voor taal

D66 Amsterdam Nieuw-West heeft deze week de traditionele valentijnstaart uitgereikt aan de Buurtschool voor Volwassenen. De fractie mocht tijdens de pauze van een van de taallessen voor anderstalige vrouwen aanschuiven. Het is een bont gezelschap met dames uit Indonesië, Afghanistan en Marokko. Op de vraag wat hen het meeste bevalt aan Nederland antwoord een van hen enthousiast: “Het Nederlandse eten! Stamppot en witlof: lekker!”

Buurtschool voor volwassenen

Een paar jaar geleden zijn een aantal docenten Nederlands gezamenlijk de Buurtschool voor Volwassenen begonnen. Aan vijf groepen van zo’n 10 cursisten wordt Nederlandse les gegeven. De docenten worden door enthousiaste vrijwilligers ondersteund. De cursisten hoeven zelf maar € 2,- per les te betalen. Een stuk beter betaalbaar voor veel mensen dan de commerciële alternatieven. De buurtschool is dan ook zeer populair en wil binnenkort gaan uitbreiden. Daarvoor zijn wel meer vrijwilligers en donateurs nodig.

Taalonderwijs van groot belang

D66 vindt onderwijs van groot belang en daar hoort taalonderwijs zeker bij. Met het groeiend aantal vluchtelingen dat naar Nederland komt, moeten dit soort initiatieven dan ook gekoesterd en gestimuleerd worden. De meeste cursisten hebben meerdere diploma’s in hun thuisland behaald, maar zonder goede beheersing van de Nederlandse taal kunnen zij hier in Nederland niets mee. Meestal wordt een diploma ook niet volledig erkend en staat hen nog – Nederlandstalige – bijscholing te wachten. De meeste vrouwen zijn ongeveer een jaar in Nederland en kunnen al goed vertellen wie zij zijn en waar zij vandaan komen. Ook dat het in Nederland wel erg koud is. Maar Amsterdam vinden ze mooi en ze zijn blij met de scholen waar hun kinderen naar toe gaan.

Vrijwilligers in het zonnetje

Met de komst van de D66-fractieleden Ronald Mauer, Willem van Ham en Stephanie Eger stond de les vandaag in het teken van de politiek. De docenten hadden al verteld over de nationale regering. De D66’ers vertelden wat meer over het sociaal-liberale gedachtegoed van hun partij en dat onderwijs, vrijheid en eigen keuze belangrijke principes zijn. Maar ook is het belangrijk dat mensen elkaar helpen waar nodig en daarom geeft D66 elk jaar een taart aan vrijwilligers die precies dat doen: om ze te verwennen en in het zonnetje te zetten. Overigens was het dubbel feest, omdat de dag ervoor nog de verjaardag was van een van de cursisten!

Meer weten? Of aanmelden als vrijwilliger?

Kijk op www.buurttaal.nl of bel met: 06 211 447 98.

www.d66amsterdamnieuwwest.nl