maandag 18 januari 2016

Ronald Mauer (D66): ‘Oogsten en bouwen in Nieuw-West’

Stadsdeelbestuurder Ronald Mauer heeft zich op de nieuwjaarsreceptie van D66 Nieuw-West uitgesproken over de kansen en uitdagingen van het stadsdeel. Zo zet hij zich in voor veel nieuwe bouwprojecten, maar ook voor emancipatie. ‘Omarm het onbekende, begrens het ongewenste.’

Mauer is optimistisch over de toekomst: “2015 is een jaar waarin we veel in gang hebben gezet, veel hebben gezaaid en in de week gelegd, 2016 is het jaar waarin geoogst, gebouwd en gerealiseerd wordt. Ons eigen ‘Kreuzberg’ is gelanceerd, net als Little Manhattan. Kreuzberg niet als yuppenbuurt, maar als voorbeeld hoe buiten het centrum van een stad een nieuwe, aantrekkelijke ‘community’ ontstaat, waarin gezinnen en studenten, orthodoxe mensen en yuppen door elkaar en samen leven.”

4.000 nieuwe woningen

In de laatste week van afgelopen jaar sloeg Mauer drie eerste palen: bij Lelylaan, bij het Lucas Andreas-ziekenhuis en aan de noordkant van de Sloterplas. “Er gebeurt veel, vooral in de ringzone: afgelopen jaar 3.000 woningen, komend jaar 4.000, op het Allebéplein, het Delflandplein, bij Lelylaan, maar ook verder van de ring in de Bakemabuurt bij het Lambertus Zijlplein.”

Mauer is ook blij dat maatschappelijk initiatief wordt omarmd, zoals de manier waarop Het Landje in het Rembrandtpark zal worden vormgegeven, en hoe de zelfbouwgroepen aan de Poeldijkstraat de openbare ruimte in hun buurt gaan beheren.

Toch heeft Mauer ook zorgen. Hij doet een dringend verzoek bij de stad om geld voor het beheren van wegen, kades, drassige parken, sportkantines en vooral woningen. “Mensen in woningen met schimmel en tocht is niet meer van deze tijd.”

‘Omarm het onbekende’

Duurzaamheid en gebiedsgericht werken zijn belangrijke speerpunten voor Mauer in 2016, maar door de vluchtelingenstroom en de gebeurtenissen in Keulen staat hij ook stil bij het belang van emancipatie. “Belangrijk is om zo snel mogelijk deel te nemen aan de maatschappij, maar ook zo snel mogelijk te leren dat de integriteit van de mens, man of vrouw, het hoogste goed is. Daarom zijn mensen hier welkom, maar moeten ze wel beseffen dat alle mensen gelijkwaardig zijn.”

Mauer is niet bang voor Parijse of Keulse toestanden. “Wel ben ik bezorgd omdat mensen die hier komen toch niet het beloofde land vinden, de waarden niet omarmen, niet geaccepteerd worden, geen respect krijgen en het niet teruggeven. Wij hebben daar een belangrijke rol in om te zorgen dat dit wél gebeurt. Heb de moed om het onbekende te omarmen, en het ongewenste te begrenzen.”