woensdag 23 januari 2013

Ellen van Slagmaat verlaat deelraad

D66-raadslid Ellen van Slagmaat vertrekt uit de Amsterdamse deelraad Nieuw-West. Ze gaat in februari verhuizen naar het Gelderse Lochem. Haar opvolger is Jeroen Mirck.

Van Slagmaat (46) is sinds mei 2010 deelraadslid in Nieuw-West, met als portefeuilles onderwijs, zorg, cultuur en sport. Speerpunten in haar politieke werk zijn burgerparticipatie en taalonderwijs. Het D66-raadslid maakte deel uit de van speciale raadscommissie Participatie.

Aan haar Amsterdamse politieke carrière komt nu een einde omdat van Slagmaat heeft besloten te verhuizen naar Lochem, de woonplaats van haar ouders. “Dat doe ik met pijn in het hart, want ik zal Amsterdam en ook het raadswerk enorm gaan missen”, aldus het afzwaaiende deelraadslid.

Fractievoorzitter Herman Mulder laat weten dat hij het vertrek van Van Slagmaat uit de Amsterdamse politiek enorm betreurt, maar dat hij haar beslissing begrijpt en respecteert. “Ellen is een toegewijd deelraadslid met een passie voor de echte D66-thema’s onderwijs, participatie en cultuur. Wij wensen haar alle goeds.”

Ook het bestuur van de D66-afdeling Amsterdam Nieuw-West vindt het jammer dat Van Slagmaat vertrekt. Voorzitter Andrea Chao: “Ellen is een erg enthousiast en betrokken lid van D66 Nieuw-West. Ze heeft een enorme bijdrage geleverd om D66 in ons stadsdeel politiek maar vooral ook als vereniging op de kaart te zetten.”

Van Slagmaat neemt afscheid tijdens de deelraadsvergadering van 30 januari 2013. Op die datum zal ook haar opvolger Jeroen Mirck worden geïnstalleerd. Mirck (41) is als buitengewoon commissielid al onderdeel van de D66-fractie in Nieuw-West. Hij neemt de portefeuilles van zijn voorganger over, maar blijft ook woordvoerder veiligheid.