maandag 21 maart 2011

D66 wil bamboe als goedkope geluidsmuur

De D66-fractie in Amsterdam Nieuw-West heeft het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel gevraagd of het mogelijk is een experiment aan te gaan met bamboe als geluidsmuur.

Medewerkers van het Ingenieursbureau van de Gemeente Amsterdam (IBA) hebben aangegeven dat zij graag willen experimenteren met geluidschermen van levend bamboe om het geluid van autoverkeer te dempen. Dit zou acht keer goedkoper zijn dan traditionele geluidsmuren van beton en staal.

Zo’n groene muur zou ook geluid absorberen aan de bewonerskant. Betonmuren weerkaatsen juist geluid. Bamboestekjes zijn goedkoop, ze groeien als kool en bamboebladeren kunnen ook nog eens als biomassa energie opleveren.

De ingenieurs van het IBA zijn nu op zoek naar testlocaties, maar er lijkt wat koudwatervrees te bestaan bij betrokken organisaties. In de raadsvergadering van 16 maart heeft D66-raadslid Ellen van Slagmaat gevraagd of wethouder Els Verdonk bereid is om te kijken of dit experiment interessant is voor Nieuw-West. Ook luidde de vraag of er niet een mooie testlocatie te vinden is in het stadsdeel. Van Slagmaat: “Wie weet levert het een wereldprimeur op.”

Verdonk gaf aan dat ze het idee graag meeneemt voor de toekomst, maar zei ook dat dit soort zaken vaak een aangelegenheid zijn van Rijkswaterstaat. Hierop suggereerde de PvdA of het niet zinnig is dat zij met Rijkswaterstaat in overleg zou treden. De Tuinen van West werden in de raadsvergadering als mogelijke testlocatie genoemd.