maandag 7 februari 2011

D66 op de bres voor renovatie Zeebruggeplein

D66 Nieuw-West heeft in de deelraadsvergadering van 2 februari vragen gesteld over de achterstallige renovatie van het Zeebruggeplein in Nieuw-Sloten. Bewoners aan dit plein wachten al driekwart jaar op een opknapbeurt die stadsdeel Slotervaart in april 2010 heeft toegezegd. Wethouder Els Verdonk (PvdA) erkende “met het schaamrood op de kaken” dat het stadsdeel hier in gebreke is gebleven en beloofde nader onderzoek.

Het Zeebruggeplein in Nieuw-Sloten

De opknapbeurt van het Zeebruggeplein was het laatste besluit van stadsdeel Slotervaart en leidde vermoedelijk door de overdracht aan het fusiestadsdeel Nieuw-West tot een opeenstapeling van problemen. Zo klopten de bewoners tevergeefs aan bij Nieuw-West met hun vragen, omdat men er niet meer van af wist. Volgens een artikel in de Westerpost was er zelfs belangrijke informatie over deze kwestie kwijtgeraakt, zoals een adressenlijst van 63 geënquêteerde bewoners die belangstelling hadden getoond om mee te werken aan het onderhoud van de groenvoorziening in de wijk. Verdonk noemde dit “schandelijk”.

Voor de opknapbeurt was een bedrag gereserveerd van 200.000 euro in het jaar 2010. D66 vroeg de wethouder hierover: “Is dit budget door de vertraging komen te vervallen of stelt het stadsdeel zich er ook in 2011 voor garant, aangezien de vertraging te wijten is aan het stadsdeel zelf?”

Op deze vraag antwoordde Verdonk in de raadsvergadering van 2 februari: “Formeel is dat budget komen te vervallen. We zijn er echter nog niet over uitgepraat. We zoeken het uit, trekken nog wat kasten open.” De wethouder deed de toezegging er in principe al bij de komende raadsvergadering op terug te komen.